|
|
PLAĆAMO TRGOVCU, PA GA KESOM REKLAMIRAMO 29. Januar 2019. godine Večernje novostiZA RAZLIKU OD VELIKOG BROJA ZEMALjA, U NAŠOJ DRŽAVI JE JOŠ DOZVOLjENA PRODAJA
KESA SA LOGOTIPOM FIRME
Udruženja potrošača tvrde da je to promocija prodavca, a inspektori da je
naplata po zakonu
DOK se kese sa žigom firme u pojedinim zemljama regiona tretiraju kao reklamni
materijal i ne smeju se prodavati, u Srbiji je dozvoljeno da reklamu plaća -
potrošač. I po našem zakonu se plastična amabalaža na kojoj je ime trgovinske
kuće smatra reklamom, ali se može prodavati. I to po preporuci lokalnih
samouprava, sa ekološkim ciljem potpunog ukidanja najlonskih kesa kao velikih
zagađivača prirode.
Da li se kese sa logotipom firme tretiraju kao promotivni materijal ili ne? U
potrošačkim organizacijama veruju da takva kesa ne bi smela da ima cenu, jer se
na njoj promoviše preduzeća. S druge strane, tržišni inspektori smatraju da ta
prodaja ne ugrožava prava potrošača i nije sankcionisana Zakonom o oglašavanju.
- Kese sa imenom firme su reklama, i njih su trgovci finansirali iz posebnog
fonda - kaže Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača Srbije.
- U vreme kada se tanke kese nisu naplaćivale, imali smo nekoliko slučajeva
tužbe protiv trgovaca za prodaju većih i čvršćih kesa.
Prodaja kesa sa imenom trgovca se i prema našim zakonima smatra reklamom i ne
bi smela da ima cenu.
U Tržišnoj inspekciji, međutim, ističu da kesa u koju potrošač pakuje proizvode
koje je kupio predstavlja proizvod, odnosno robu.
- Kako bismo došli do odgovora da li trgovci imaju pravo da prodaju robu koju
su pre toga poklanjali, moramo prvo postaviti pitanje kako je došlo do
poklanjanja kese kao robe i da li trgovac sme da poklanja robu - pita se Ivan
Kadović, tržišni inspektor - koordinator Odeljenje za kontrolu prometa
Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija. - U skladu sa članom 44.
stav 1. Zakona o trgovini, trgovac može da nudi robu, odnosno usluge sa
naročitim prodajnim podsticajima, pa se u istom članu kao vid podsticanja
prodaje pored sniženja cene, učešća u nagradnoj igri, spominju i prateći
pokloni. Dakle, poklanjanje kese predstavlja vid prodajnog podsticaja u
interesu trgovaca koji očekuju od potrošača da što više kupuju, a da pritom ne
brinu o količini kesa koje će im trebati za pakovanje.
U jednom momentu, kako ističe inspektor Kadović, na inicijativu regulative u
Evropskoj uniji, lokalna samouprava je donela preporuku prema kojoj je uvedena
nova praksa naplate kese koja nije profitno orijentisana.
- Ova prodaja ima za cilj odvraćanje građanstva od plastičnih kesa, odnosno
uvođenje navike nošenja sopstvene torbe za višekratnu upotrebu - kaže Kadović.
- Dakle, trgovci moraju da biraju drugi način podsticanja prodaje i primorani
su da vrše prodaju kese koju su poklanjali. Logotip ili žig firme predstavlja
zaštićenu intelektualnu svojinu i kontrolni organ državne uprave nije ovlašćen
da sankcioniše trgovca zbog upotrebe žiga svoje robne marke na robi koju
prodaje, kao što niko nema pravo samovlasno da koristi žig, odnosno da
krivotvori proizvod u skladu sa Zakonom o posebnim ovlašćenjima radi efikasne
zaštite prava intelektualne svojine. Dobrovoljnim odustajanjem trgovca od
prodajnog podsticaja poklanjanja kese, na preporuku državnog organa zbog
ekoloških motiva, nisu ugrožena prava potrošača po Zakonu o zaštiti potrošača.
Prodaja robe sa žigom trgovca, pa tako ni kesa sa logotipom trgovca nije
sankcionisana Zakonom o oglašavanju. Antrfile:
CILj JE ODRICANjE
- INTENCIJA trgovaca po preporuci državnih organa je navođenje građana na odricanje od plastičnih kesa i u tom smislu dolazi do poskupljenja istih, a ne podsticanje korišćenja kesa u svrhu oglašavanja - smatra inspektor Kadović. - Zakoni čiju primenu kontroliše Sektor tržišne inspekcije Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija se usklađuju sa regulativama Evropske unije. Sve ovo je u skladu sa važećom regulativom koja reguliše oblast trgovine, zaštitu potrošača, zaštitu intelektualne svojine i oglašavanje u Republici Srbiji.
Autor: M. N. S.
|
|
Arhiva vesti
|