O namaUslugeProjekti
Rubrike
Kontakt

Press
TV
www
Pod lupom
Naš stav
Pitamo vas
Ebart Lab
Drugi o nama
Galerija
MUZEJI NISU DOSADNI, NAPROTIV!
3. Jul 2017. godine
Dnevnik
PROJEKAT „HEAR ME” PRIVUKAO SREDNjOŠKOLCE U GALERIJU MATICE SRPSKE

Galerija Matice srpske je sa Narodnom galerijom Slovenije u Ljubljani, Umetničko-istorijskim muzejem u Beču i organizacijom ISES iz Španije kreirala projekat HearMe. Bringing džouth and museums together, za koji je dobila finansijsku podršku Evropske komisije pri programu Kreativna Evropa 2014/2020, čija realizacija traje u periodu od juna 2016. do oktobra 2017. godine. – Galerija Matice srpske je ovim projektom prvi put aplicirala i dobila učešće u programu Kreativne Evrope – pojašnjava za „Dnevnik” muzejski edukator u GMS Jelena Ognjanović. – Projekat HearMe. Bringing džouth and museums together je osmišljen kao edukativni program namenjen mladima koji će uspostaviti i/ili produbiti vezu između muzeja i mladih. Projekat čine brojne aktivnosti: istraživanje publike, stručno usavršavanje muzejskih edukatora, kreiranje strategije za razvoj publike, unapređivanje odnosa između škola i muzeja, razvoj i realizacija radionica za mlade i seminara za profesore, razvoj strategije za delovanje na društvenim mrežama i priprema završne konferencije i priručnika namenjenih muzejskim stručnjacima. Cilj projekta je da se izgrade bolji odnosi između muzeja i mladih, i muzeja međusobno, da se osnaže kapaciteti muzejskih stručnjaka za razvoj programa za mlade i da se inkorporiraju napredne metodologije i modernizuju muzejski programi namenjeni mladima.

Po rečima Jelene Ognjanović, projekat se prvenstverno realizuje kroz radionice koje vode kustosi i pedagozi sertifikovani za primenu tzv. BrickMe metodologije (The Building Resilience Innovating Co-Creation Knonjledge Methodologdž). – Budući da je fokus našeg projekta na pitanju odnosa mlade publike prema muzejima i gale-

rijama, njihovim razmišljanjima o globalnim temama i društvenim problemima, pokušali smo da nađemo način kako da mlade zainteresujemo za sagledavanje ključnih pitanja današnjice kroz likovnu umetnost prošlosti. Osmislili smo radionice za mlade od 15 do 19 godina koje su bazirane na nekoliko različitih metodologija – BrickMe, Design Thinking, Gamification, open art dialogue – prilagođenih realizaciji u muzeju. Ideja je da učesnici na radionicama uz pomoć lego kockica konstruišu ono o čemu razmišljaju i što zaključuju na osnovu glavne teme i umetničkih dela. Iako svi koriste isti materijal, svaki konstruisan model predstavlja lični iskaz. Posmatrajući različite modele, učesnici uviđaju sličnosti i razlike između svojih modela odnosno svojih razmišljanja. Tako se kontekstualizuju njihovi stavovi, pronalaze veze među modelima i stvara složena mreža, koja predstavlja određenu zamišljenu situaciju koju je potrebno rešiti. U toj situaciji, posmatrajući umetnička dela, otvaraju se pitanja migracija, njegovog značenja i uticaja. Sagovornica „Dnevnika” u prvi plan stavlja ocenu da su reakcije mladih na sadržaj i tok radionica izuzetno pozitivne, tim pre što, nažalost, mnogi mladi doživljavaju muzeje dosadnim, i prijatno su iznenađeni dinamikom i temama radionice: – Nakon što učenici analiziraju ikonografski sloj dela, kroz građenje modela omogućava se prelazak iz domena interpretacije umetničkog dela u domen njegove reinterpreacije. Propagan-

dna svojstva pojedinih dela naročito su podsticala burne reakcije i lako uspostavljanje veze sa aktuelnim dešavanjima u sredini koja učenike okružuje, ali i šire. Sa druge strane na radionicama su obrađivana i umetnička dela koja su asocirala učenike na njihove lične ambicije i buduće planove mogućeg odlaska iz zemlje. Krećući od igre sa lego kockicama, preko upoznavanja sa vizuelnom kulturom dolazimo i do tema koje su lične i važne za srednjoškolce. U ovom procesu otvara se mogućnost prevazilaženja ideje o slici samo kao estetskom predmetu, uviđanjem njenih istorijskih vrednosti.

Jelene Ognjanović navodi da je organizovanje radionica do sada teklo kroz saradnju sa srednjim školama i njihovim profesorima. – Grupe učenika, koje su do sada prolazile radionice, zapravo su bili razredi iz više različitih srednjih škola u Novom Sadu, a uspeli smo i da realizujemo radionice sa školama koje nas posećuju iz drugih gradova Srbije. S obzirom na odziv srednjih škola i reakcije kako srednjoškolaca tako i profesora na sadržaj i rezultate projekta, planiramo da uvrstimo ovakve radionice u naš redovni edukativni program za mlade i nakon završetka projekta. U tom cilju planiramo razvoj radionica sa novom tematikom, ali i prilogođavanje programa za decu mlađeg uzrasta.

Antrfile:

Autor: M. S.
Preminula Tina Tarner
25. Maj 2023. godine
Arhiva vesti