O namaUslugeProjekti
Rubrike
Kontakt

Press
TV
www
Pod lupom
Naš stav
Pitamo vas
Ebart Lab
Drugi o nama
Galerija
„Fejsbuk” izazvao bes igrajući se osećanjima korisnika
03. Jul 2014. godine
U studiji sprovedenoj 2012. kompanija je manipulisala sadržajem na stotinama hiljada profila da bi ustanovila mogu li emocije da se šire društvenim mrežama
Ono čega smo se plašili postalo je realnost: „Fejsbuk” nas koristi kao zamorčiće i to ne samo da bi video kako reagujemo na oglase, već i da nam menja osećanja. Ovim rečima je jedan bloger minulog vikenda skrenuo pažnju korisnika najpopularnije društvene mreže na studiju u kojoj su nevoljno i nesvesno učestvovali.

Kompanija je priznala da je manipulisala sadržajem na glavnoj stranici sa obaveštenjima (News Feed) skoro 700.000 korisnika da bi ustanovila da li emocije mogu da se šire preko društvenih mreža. Pošlo se od uvreženog mišljenja da korisnike deprimira kada na „Fejsbuku” vide da prijatelji žive bolje od njih. Studija objavljena u martu u jednom stručnom časopisu odbacila je ovaj mit, tvrde autori.

U istraživanju sprovedenom 2012, u saradnji sa istraživačima Univerziteta „Kornel” i Kalifornijskog univerziteta, jednoj grupi je smanjen broj „pozitivnog emocionalnog sadržaja prijatelja”. Ustanovljeno je da su oni posle i sami pisali manje pozitivnih objava. Drugima je smanjen sadržaj sa negativnim emocijama i dogodilo se suprotno – postali su optimističniji. Zaključeno je da emocije prijatelja preko društvenih mreža utiču i na naše raspoloženje, što je, kažu, prvi put da je na velikom broju ljudi eksperimentalno dokazano širenje emocija preko društvenih mreža.

Istraživači nisu znali imena korisnika, a sad se pravdaju da je izazvana promena bila minimalna i da nisu namerno rastužili hiljade ljudi, kako im se prigovara. Vođa studije Adam D. I. Kamer objavio je u nedelju popodne izvinjenje na svom fejsbuk-profilu.

Onlajn aktivisti, advokati i političari smatraju da je ovaj eksperiment skandalozan, jeziv i uznemirujući. Opšti utisak je da je „Fejsbuk” prekršio etičke i pravne norme ne obaveštavajući korisnike da su bili deo eksperimenta. Stručnjaci za internet napominju da nije novost da se algoritmima bira ponuđeni sadržaj i da je internet već ogromna kolekcija istraživačkih studija u kojima smo zamorčići. Međutim, „Fejsbuk” je manipulisao osećanjima korisnika bez njihove dozvole.

U kompaniji navode da je promena stranice sa obaveštenjima u skladu sa politikom korišćenja podataka na koju je 1,28 milijardi korisnika pristalo kad su napravili profil. Američki pravni stručnjaci kažu da „Fejsbuk” nije dobio pristanak. Učesnici istraživanja po zakonu moraju da znaju svrhu istraživanja, očekivano trajanje i predvidive rizike i posledice.

U nedelju veče jedan britanski parlamentarac je zatražio istragu o ovom slučaju. Džim Šeridan iz komiteta za medije smatra da je manipulisanje emocijama izuzetno moćna stvar i da bi zakonom trebalo zaštiti ljude od sličnih eksperimenata.

„Brine me moć ’Fejsbuka’ i ostalih da manipulišu razmišljanjima u politici i drugim oblastima. Ako na ovaj način mogu da se kontrolišu misli, mora da postoji zaštita, i ljudi moraju da znaju u čemu učestvuju”, preneo je „Gardijan” Šeridanove reči.

Predstavnica „Fejsbuka” je rekla da je cilj istraživanja bio da poboljša uslugu i da ponudi što zanimljiviji sadržaj. Neki kritičari međutim smatraju da bi sličan alat mogao da se upotrebi u političke svrhe pred izbore ili da podstakne ljude da što duže ostanu na mreži hraneći se „srećnim mislima” da bi kompanija povećala prihod od reklama.

Skandal oko studije ukazao je na činjenicu koliku kontrolu ima „Fejsbuk” nad onim što korisnici vide. Svakom se od oko 1.500 raspoloživih objava prikaže 300 i to bira algoritam na osnovu prethodnih aktivnosti.

„Fejsbukov” naučni tim za podatke izračunao je koliko će korisnika putovati u Brazil na Mundijal i gde je u SAD najbolje biti samac, ali ništa nije izazvalo reakciju kao manipulisanje emocijama. Neki se pitaju da li je „Fejsbuk” na ovaj način nekog možda ubio, jer se zna da je na mreži mnogo depresivnih ljudi. Drugi kažu da nije uradio ništa nezakonito, ali da je psihološkim testiranjem korisnika prešao granicu.

----------------------------------------------

Može li CIA pritiskajući „Fejsbuk” da širi nezadovoljstvo u Sudanu

Klej Džonson iz firme koja je vodila Obaminu onlajn kampanju uoči izbora 2008. pitao se na „Tviteru” da li bi CIA mogla da izazove revoluciju u Sudanu pritiskajući „Fejsbuk” da širi nezadovoljstvo među tamošnjim korisnicima i da li bi Mark Zakerberg (osnivač i direktor „Fejsbuka”) mogao da preokrene rezultate nekih izbora.

J. J. K.

Izvor: Politika

objavljeno: 01.07.2014.
Arhiva vesti