O namaUslugeProjekti
Rubrike
Kontakt

Press
TV
www
Pod lupom
Naš stav
Pitamo vas
Ebart Lab
Drugi o nama
Galerija
ALEKSANDAR VUČIĆ NA NIŠANU
29. Novembar 2019. godine
Politika
Da li ciljanje u predsednika države, u kojoj je jedan premijer već ubijen, spada pod profesionalnu ili krivičnu odgovornost Da li je NIN prvom verzijom naslovne strane „pucao" u predsednika Aleksandra Vučića ili sebi u noge? Da li su u želji da otkriju ko ruši „Krušik" zapravo urušili svoj imidž? Za sada, jedino izvesno je da su - srušili svoju naslovnu stranu. Naime, kada je u sredu na NINovoj fejsbuk stranici osvanula naslovna strana novog broja, u javnosti se podigla prašina kakav je zapravo kontekst fotografije - da li je to samo slika predsednika dok razgleda štandove na sajmu naoružanja ili ipak postoji skrivena poruka. Predsednik Vučić juče nije imao dilemu, on na slici vidi „odličan snajper", ali i „dokaz u kakvoj 'diktaturi' živimo". Na istom mestu na kojem se pojavila kontroverzna naslovnica za manje od 24 sata osvanulo je i saopštenje u kojem je rečeno da će NIN ipak izaći bez fotografije, jer je prva verzija „prema mišljenju izdavača, kompanije 'Ringijer Aksel Špringer', za Srbiju bila neprimerena, naročito u zemlji u kojoj je ubijen premijer". A na drugoj društvenoj mreži, „Tviteru", premijerka Ana Brnabić ovaj slučaj iskoristila je da se obrati evroposlanici Tanji Fajon navodeći da NINov slučaj predstavlja dobar primer „za razgovor sa predstavnicima Evropske unije o nedostatku slobode medija u Srbiji". Međutim, Fajonova je to videla kao „neodgovorno ponašanje", ali ne i kao „posledicu slobode medija". Šta je zapravo bila ideja, pitali smo glavnog i odgovornog urednika NINa Milana Ćulibrka. - Hteli smo da izvestimo javnost o uništavanju naše namenske industrije. Nije mi ni na kraj pameti bila ova konotacija, već je to bila jedina fotografija na kojoj su u istom kadru Vučić i oružje. Složili smo se sa izdavačem da uklonimo fotografiju kako se ne bi pričalo o formi, već o sadržini - kazao je za „Politiku" Milan Ćulibrk i dodao da nema nameru da daje ostavku jer je tekst o spornoj trgovini oružjem ostao nepromenjen. Međutim, treba dodati da je jednostavnom pretragom lako utvrditi da su medijima dostupne brojne fotografije predsednika Srbije sa sajmova naoružanja, te da fotografija koju je NIN nameravao da objavi svakako nije Jedina na kojoj su u istom kadru Vučić i oružje". Tim povodom oglasio se i Tanjug, u čijem je vlasništvu fotografija, naglasivši da je ona izmenjena, tačnije isečena i da kao takva šalje drugačiju poruku. - U originalu ta fotografija je položena i mi smo, ne samo sada, nego oduvek, morali takve fotografije da prilagodimo formatu naše naslovne strane - pojašnjava Ćulibrik. Vučić na nišanu Tanjugova fotografija autora Zorana Žestića čiji je deo sa snajperom i predsednikom Srbije NIN iskoristio za naslovnu stranu Sa prve strane Deo slučaj mora se posmatrati kroz politički trenutak u kojem se dešava: vlast nastoji da izađe u susret ako ne opoziciji, onda bar evropskim parlamentarcima čineći opoziciji izvesne ustupke. Pokrenut je postupak za izbor članova REMa, odvija se dijalog vlasti i opozicije uz posredovanje evropskih parlamentaraca, a savetnica za medije predsednika Srbije Suzana Vasiljević prvi put, i to baš u spornom broju, govori za NIN. Dakle, na delu su mere otopljavanja. Zbog svega toga, pojedini poznavaoci medijskih prilika smatraju da je ovakva naslovna strana možda i rezultat straha - da se ne stvori nešto drugačija slika o stanju u medijima i time se oduzme na snazi argumentu o cenzuri. Za Udruženje novinara Srbije prva verzija naslovne strane je „loša urednička odluka", ali druga naslovnica je „akt cenzure". - UNS smatra da su autonomija glavnog urednika i njegovo pravo da vodi samostalnu uređivačku politiku vrednosti kojima je u Srbiji potrebna veća zaštita nego do sada, iako je jasno da glavni urednici, kao i političari, nisu bezgrešni - navodi se u saopštenju ovog udruženja, uz podsećanje da izdavač ima pravo da štiti reputaciju svoje kompanije. A promena naslovne strane nije prvi slučaj u kojem izdavač „Ringijer Aksel Špringer" nije stao na stranu svoje redakcije. Medijski stručnjaci još pamte da je 2011. godine tadašnji urednik lista „Alo" Antonije Kovačević smenjen pod političkim pritiskom. Naime, Kovačević je razrešen upravo kada se suprotstavio pritisku predsednika Borisa Tadića na uređivačku politiku lista, mada je generalni direktor te kompanije za centralnu Evropu Florijan Felc kazao da je da je razlog bio to što je Kovačević čitaocima predstavio Ratka Mladića „kao ljudsko biće" ne spominjući da je optužen za ratne zločine. Međutim, treba reći i to da ovo nije prvo NINovo proklizavanje u odabiru naslovih strana. Posle fantoma iz Savamale, na kojoj je ministar policije Nebojša Stefanović optužen za nelegalno rušenje i to bez dokaza, a na osnovu komandne odgovornosti, burne reakcije je izazvala i naslovnica sa kapijom Aušvica na kojoj je na nemačkom napisano „Rad oslobađa". Redakcija NINa tada je objasnila da je je reč o kritici Vlade Srbije zbog nepoštovanja zakona o radu. Ova naslovnica bila je upadljiva i po odsustvu svake introspekcije, jer se baš ova evropska kompanija otarasila skoro cele redakcije NINa koju je dobila kupovinom ovog najstarijeg srpskog nedeljnika. Tada su po hitnom postupku smenjeni glavni urednik i njegovi najbliži pomoćnici i ponuđeno im je da za platu od 20.000 dinara budu pomoćnici „pravim" novinarima.

Antrfile:

Autor: VIŠNJA ARANĐELOVIĆ
Arhiva vesti