O namaUslugeProjekti
Rubrike
Kontakt

Press
TV
www
Pod lupom
Naš stav
Pitamo vas
Ebart Lab
Drugi o nama
Galerija
SRBIJA BEZBEDNA I NEOTKRIVENA ZEMLJA
29. April 2018. godine
Politika
TEMA NEDELjE: GDE SMO NA SVETSKOJ TURISTIČKOJ MAPI

Od ukupnog broja gostiju iz inostranstva, 70 odsto posetilo Beograd, Novi Sad, Kopaonik, Zlatibor i Vrnjačku banju

Jelica Antelj

Srbija nije zemlja mora i peska i prvog izbora za letovanje, ali je realnost da sa svim prednostima i potencijalima može da bude ozbiljna turistička destinacija, kaže u razgovoru za „Politiku” Rasim Ljajić, ministar trgovine, turizma i telekomunikacija. U prilog tome dovoljno govori podatak da je devizni priliv od turizma u prva dva meseca iznosio 156 miliona evra, što je 18 odsto više u odnosu na isti period prošle godine. Broj turista je u prva dva meseca povećan 12 odsto, a ostvareno je i 1,2 miliona noćenja, što je 13 procenata više nego u januaru i februaru 2017. godine. Ukoliko se ostvare prognoze resornog ministarstva, Srbija bi do kraja ove godine od turizma mogla da zaradi 1,4 milijarde evra, što je 200 miliona evra više nego prošle godine.

Naša zemlja ipak i dalje na svetskim mapama nije prepoznata kao turistička zemlja. Ni rast koji sada beležimo i koji je iznad svih realnih očekivanja i projekcija, pa čak i veći od evropskog proseka, neće trajati doveka. Da bismo što bolje iskoristili ovaj pozitivan trend i u budućnosti zadržali pažnju sgranih, ali i domaćih turista, resorno minisgarstvo u ovom sektoru očekuje dosta posla.

- Moramo da sprovedemo unutrašnje reforme na tržištu jer imamo veliki stepen sive ekonomije koji se procenjuje na 25-30 odsto. Samo u Beogradu imamo tek 2.500 registrovanih ležajeva, a to je nerealno budući da se zna koliki broj noćenja imamo samo u glavnom gradu. Zato ćemo menjati propise tako što ćemo omogućiti paušalno oporezivanje za sve pružaoce usluga privatnog smeštaja, kao i njihovu registraciju - kaže ministar Ljajić.

Paralelno s tim radi se i na projektu e-turist, koji podrazumeva elektronsku prijavu i odjavu turista, koja će omogućiti da u svakom trenutku budu raspoloživi podaci o tome koliko je turista posetilo Srbiju, koje destinacije su obišli ili iz kojih zemalja su stigli.

Ovaj projekat trebalo bi da bude završen tokom sledeće godine.

Srbija bezbedna i neotkrivena zemlja

Sa prve strane

Na pitanje kako objašnjava ovoliki rast u sektoru turizma, Ljajić kaže da postoji više razloga koji su doprineli ovakvim rezultatima.

- Posle terorističkih napada u svetu strani gosti jednostavno počeli su da biraju destinacije koje pružaju više stabilnosti i bezbedne su.

Drugo, postoji trend turista u svetu, posebno na velikim turističkim tržištima da idu i posećuju neotkrivene destinacije. Treći je što smo olakšali njihov dolazak otvaranjem novih avio-linija i ukidanjem viza.

Počeli smo ozbiljnije da ulažemo u marketing i infrastrukturu - kaže ministar trgovine.

Ove godine, dodaje, imaćemo i do sada najozbiljniju onlajn i televizijsku marketinšku kampanju u najuticajnijim svetskim medijima. Osim opšte kampanje koja će se voditi intenzivno na svim pojedinačnim tržištima koja su nam zanimljiva, uporedo će se promovisati posebne ponude u zavisnosti od toga šta turisti traže - kulturno nasleđe, aktivan odmor, banje, zabavu ili vikend-posete velikim gradovima.

Ljajić kaže da, osim zemalja u regionu, u naša prioritetna tržišta spadaju zemlje Evropske unije, Kina, Iran, Japan, Koreja, Turska i Rusija i prema tim zemljama će se voditi posebne kampanje za privlačenje gostiju.

- Imamo pet turističkih destinacija koje su se ozbiljno izdvojile do sada i koje je prošle godine posetilo 70 odsto stranaca koji su posetili Srbiju. To su Beograd, Novi Sad, Zlatibor, Kopaonik i Vrnjačka banja. Međutim, moramo da ponudimo više. Zato ćemo u budućnosti raditi na razvoju novih destinacija.

Jedna od njih su potencijali Dunava, gde ćemo graditi infrastrukturu i pristane. Savršen potencijal je Palić koji pokušavamo da revitalizujemo. Svakog vikenda oko 5.000 turista iz Srbije odlazi vikendom u banje u Mađarsku ili Sloveniju, a to je nedopustivo s obzirom na to šta bismo im mogli pružiti u Srbiji.

Na primer, Sokobanju u koju treba da se uloži, ali koja bez ikakve dileme može da postane druga banja u Srbiji po kvalitetu usluge i ponudi, resursima kojima raspolaže - objašnjava ministar trgovine.

On dodaje da očekuje da će i Divčibare u budućnosti zabeležiti veliku posećenost budući da naš proslavljeni košarkaš Miloš Teodosić baš na ovoj planini gradi veliki sportski centar i kamp za pripreme sportista.

Uz sve to, dodaje, Srbija mora da prati trendove. S jedne strane moramo, dakle, da poboljšavamo turističku ponudu, a s druge infrastrukturu koja je ključna. Ove godine za infrastrukturne projekte već je opredeljeno 750 miliona dinara, ali se, prema rečima ministra, može očekivati da Vlada RS izdvoji i dodatna sredstva za prioritetne nrojekte. Na njima je i da omoguće dolazak loukost kompanija, a postavlja se pitanje izgradnje malih aerodroma, kao i osposobljavanje „Ponikava” i „Lađevaca”.

Antrfile:

U Beogradu uskoro zabavni park i skijalište

Samotokom prošle godine glavni grad Srbije posetilo je milion turista, od čega više od 80 odsto stranaca. Ostvareno je 2,17 miliona noćenja i Beogradje i zvanično najposećenija destinacija u našoj zemlji. Ljajić kaže da je to razlog da se ponude novi sadržaji.

Jedan od njih je oživljavanje Avale, koja bi trebalo da postane celogodišnja destinacija. Naime, Skijališta Srbije izradila su projekat skijaške staze na Avali, sa svim pratećim sadržajima (veštačkim osveživačima, fabrikom snega, osvetljenjem). Osim toga, u ponudi će biti i letnji programi poput avantura parkova.

- Glavnom gradu nedostaje zabavni park i tu smo nadomak realizacije.

Očekujemo da jedna kineska firma iznajmi tri hale na sajmu i napravi zabavni park. Radovi bi trebalo da počnuu septembru, a očekujemo potpisivanje ugovora u junu - kaže Rasim Ljajić i dodaje da ukoliko se reši pitanje ulaganja u Sava centar, da će to biti velika stvar za glavni grad.

Skijaška sezona najuspešnija u poslednjoj deceniji

Ova skijaška sezona bila je najuspešnija u poslednjoj deceniji. Ostvaren je ukupan promet od 10,3 miliona evra, što je 1,1 milion evra više nego prethodne sezone. Ostvaren je i rekord u najvećem dnevnom prometu od 40 miliona dinara, ali i u dnevnoj posećenosti kada je čak 11.000 skijaša izašlo na staze.

Najviše se skijalo na Kopaoniku (314.000), a slede Stara planina (oko 40.000) i Tornik (oko 38.000).

Podeljeno 45.954 vaučera za odmor

Za odmor u Srbiji uz vaučere od početka godine prijavilo se 45.954 građanina, što je već više od polovine broja predviđenog budžetom (80.000). Za ovakva putovanja najviše su bili zainteresovani penzioneri, zaposleni s nižim primanjima i nezaposleni, a najviše prijava je stiglo za odmor u Sokobanji, na Zlatiboru, u Vrnjačkoj, Prolom i Lukovskoj banji.

Odmor uz vaučere je prvi put realizovan 2015.godine,kada je za nešto više od tri meseca pristiglo 14.087 prijava građana. Od tada broj zainteresovanih za ovaj odmor neprekidno raste.

Računamo na goste iz Kine, Turske i Rusije

U prva dva meseca ove godine imamo rast broja turista iz Kine od 254 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Statistika se menja, ali u ovom trenutku na prvom mestu po posećenosti Srbiji su gosti iz Bugarske, zatim iz Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Rumunije, Makedonije, Grčke, Kine, Turske i Slovenije. Rusija je, kaže ministar Ljajić, takođe prioritetno tržište na koje ozbiljno računamo.

Zanima ih kulturno nasleđe, posete manastirima, kao i Beograd i Kopaonik. Za sve njih je, između ostalog, presudan i odličan odnos cene i kvaliteta.

Autor: JELICA ANTELJ
Preminula Tina Tarner
25. Maj 2023. godine
Arhiva vesti